Mi az a futómű beállítás?

A futómű beállítás során megvizsgálják, hogy az autó kerekei a gyártó által megadott értékeknek megfelelően, egymással összehangolva futnak-e az úton. Ellenőrzik, hogy a futómű a gyártó által megadott értékekre van-e beállítva, eltérés esetén elvégzik a szükséges beállításokat. A cél a maximális úttartás és ezzel a kellemes és biztonságos vezetési élmény biztosítása.

Miért fontos a futómű beállítás?

A futómű rendszeres ellenőrzését Ez a mindössze pár ezer forintos tétel ugyanis rengeteg plusz költségtől, bosszúságtól és nem utolsó sorban veszélytől kímélhet meg.

A rosszul beállított futómű következményei lehetnek:

  • Kellemetlen vezetési élmény: például a kormányt folyamatosan ellen kell tartani, különben az autó elhúz, vagy egy kisebb nyomvályú is képes eltéríteni.
  • Csökkent biztonság: az abroncsok nem tapadnak megfelelően az úttesthez, így megnő a féktáv, kevésbé biztonságos a kanyarodás és vezetés.
  • A gumiabroncsok idő előtt elkopnak: sérült, deformálódott lengőkar, hibás beállítás, fokozott, rendellenes gumiköpeny kopást eredményez.

Tekintve, hogy mind a gumik, mind a futómű alkatrészek meglehetősen drágák, nem érdemes a futómű beállításon spórolni. Nem beszélve a saját magad, a családod és a közlekedés többi résztvevőjének a biztonságáról.

Milyen okai lehetnek a nem megfelelő futómű beállításoknak?

A futómű elállítódásának jó néhány oka lehet:

  •  A rossz minőségű utak eleve nem tesznek túl jót a futóműnek
  •  Parkolás közben a gumi nagyobb erővel ütődik a járdaszegélynek, vagy ha rendszeresen túl magas járdára parkol
  • Ezen kívül a szezonális gumicserénél, defekt utáni gumicserénél, és bármelyik futómű alkatrész cseréjénél is javasoljuk elvinni az autót futómű beállításra.

Milyen jelek utalnak arra, hogy szükség van futómű beállításra?

  • Sík, egyenes úton valamelyik irányba elhúz az autó, és folyamatosan ellen kell tartanod a kormányt.
  • Ferdén áll a kormány: a kerekek egyenesben vannak, de a kormány nem.
  • Kanyarodás után a kormány nem tér vissza alaphelyzetbe.
  • A gumik enyhébb kanyarban is nyikorognak.
  • A gumik egyenetlenül kopnak: ez történhet féloldalasan, de foltokban, sávokban is jelentkezhet kopás.

Hibás futómű alkatrész okozhatja a következőket is:

  • A kormány 60 km/h sebesség felett ráz, remeg.
  • Fékezésnél ráz a kormány.

A fenti két jelenség pusztán beállítási hibából nem jellemző, de centrírozás és fék hibára is visszavezethetők.

A futómű beállítás menete

A futómű beállításához speciális felszerelés szükséges, ami egy számítógépes rendszerre van kötve. A keréktárcsára ilyenkor lézeres-tükrös bilincseket helyeznek, amelyek segítségével pontosan tudják mérni a futómű geometriájának állását, a kerekek állását, távolságokat és esetleges eltéréseket.

A számítógépben az autó forgalmi engedélye alapján beállítják az autó típusát, és a szoftver ez alapján már tudja, hogy melyek a gyártó által javasolt beállítások. A futómű beállítás célja a gyári beállítások visszaállítása.

A futómű beállítás során a következő értékeket ellenőrzik és állítják be:

  • a tengelytávolságot, vagyis a hátsó és első tengelyek távolságát,
  • a nyomtávot,
  • a csapterpesztést 

A csapterpesztés adja a kormány visszatérítő erejét. Helyes beállítás esetén kanyarodás után a kormány automatikusan visszaáll alaphelyzetbe, tehát egyenesbe

  • az utánfutás szögét

A beálllítás céja a kormányzás iránystabilitásának biztosítása, illetve az egyenes irányú önbeállása

  • a kerékdőlés szögét,

A kerékdőlés szöge ellenőrzésének célja, hogy a gumiabroncsok haladás közben egyenletesen érintkezzenek az aszfalttal. Ha a kerékdőlés helytelenül van beállítva, akkor a tengelyek nagyobb terhelést kapnak, a gumiabroncsok pedig túlhevülnek és féloldalasan kopnak.

  • Pozitív kerékdőlésnél a kerekek kissé kifelé állnak, így a gumiabroncsok külső része kopik.
  • Negatív kerékdőlésnél a kerekek kissé befelé állnak, és a gumi belső része kopik.

A rosszul beállított kerékdőlést akár te magad is láthatod: a helytelen beállítás úgy néz ki, mintha a kerekek terpeszben állnának. Ha az elülső kerekek dőlésszögének beállításai közt túl nagy a különbség, az autó erősen húzni fog valamelyik oldalra.

  • a kerékösszetartást

A kerékösszetartás a gumiabroncsok elülső és hátsó része közti távolságot méri. A helyes beállítás javítja az autó nyomtartását, segíti a kanyarodást és minimalizálja a kormány holtjátékát.

  • Ha a gumiabroncsok elülső végei közelebb vannak egymáshoz, akkor a kerekek összetartanak. Ilyenkor a gumik futófelülete a külső szélektől kezd kopni, a kanyarban pedig alulkormányzottságot érzékelhetsz.
  • Ha a gumiabroncsok hátsó végei vannak egymáshoz közelebb, akkor a kerekek széttartanak. Ilyenkor a gumiabroncsok kopása a belső oldalról kezdődik el, és a jellegzetes, kézzel is kitapintható fűrészfogas kopás alakul ki. Vezetés közben olyan érzést tapasztalhatsz, mintha az autó túl élesen venné be a kanyart.
  • kanyarodási szögeltérést.

A kanyarodási szög beállításával finomíthatóak a csapterpesztés, kanyarodási szögeltérés és az utánfutás beállításai. Először a kormány egyenes állásánál végeznek méréseket, majd általában 20 fokkal jobbra és 20 fokkal balra tekerve folytatják az ellenőrzést.

Mennyi ideig tart a futómű beállítása?

A futómű beállításának időtartama elsősorban a jármű kategóriájától függ, tehát hogy személyautóról vagy teherautóról van szó. Az időtartam nagyságrendileg 30 perc és 2 óra között változik, átlagosan 1 óra elegendő a beállítások elvégzésére.

Milyen gyakran szükséges a futómű beállítás?

Gyártói útmutatás általában nincsen a futómű beállítás gyakoriságát illetően. Ugyanakkor mi azt javasoljuk, hogy a magyar utak állapotára tekintettel legalább évente, de inkább félévente, a szezonális kerékcsere után mindig ellenőriztesd a futómű beállításait. Ugyanez igaz arra az esetre, ha defektet kapsz, vagy valamelyik futóműalkatrészt cserélik.