Az olajcsere intervallumára és az alkalmazható motorolajok minőségére vonatkozó előírások eltérőek.

Az olajcsere periódust kétféleképpen szokás megadni. A megtett kilométer illetve az idő függvényében. Egy átlagos személyautónál ez általában 15.000 km vagy 1 év.

 A járművek egy része már automatikusan jelzi az alacsony olajszintet a műszerfalon található visszajelzőn.

Utántöltéshez lehetőleg a motorban lévő olajtípust használjuk, ha azonban ez nincs kéznél, mindenképpen a motor igényeinek megfelelő specifikációjú, és viszkozitású terméket töltsük be.

A régebbi gépkocsikban manuálisan kell ellenőrizni az olajszintet az olajpálca segítségével. Soha ne használja az autót, ha az olajszint a minimumjelzés alatt van! 

Ha a műszerfalon lévő olajnyomáslámpa világít, az autót azonnal le kell állítani! Ez a lámpa nem az olajszintet mutatja, hanem azt, hogy a kenési rendszer jól működik-e vagy sem. Ha az olajozási rendszer nem működik a motorban, nagymértékű károsodás lép fel, végső esetben a motor teljesen tönkremegy, megáll. Sok esetben ki sem lehet javítani, teljes motorcserére van szükség.


Gyakran felmerülő téma az olajfogyasztás, aminek magas mértékéért sokan kizárólag az olajat teszik felelőssé. A motorolajok fizikai-kémiai tulajdonságai valóban hatással vannak az olajfogyasztásra, de azok mellett számos, az olajtól független motorállapot-jelző is komoly mértékben befolyásolhatja.

  • Az olaj jellemzői közül a viszkozitás csökkenése a legjelentősebb olajfogyasztást növelő tényező. A viszkozitás csökkenését elsősorban a gyakori rövidtávú üzemeltetés, a nagyobb mértékben olajba kerülő üzemanyag, és a mechanikus terhelésből származó súrlódási veszteség idézi elő.
  • Az olajfogyasztást befolyásolja az olaj habosodása is, mivel a felhabosodott olajnak nagyobb a párolgási hajlama. A habosodást elsősorban a tartósan magas sebességű autópályán való vezetés, a helytelenül megválasztott viszkozitási osztály, ritkább esetben a motor konstrukciós hiányossága idézheti elő.
  • A motorolajok oxidációja közvetett módon befolyásolja az olajfogyasztást. Az erősen oxidálódott olajból hamarabb képződnek lerakódások az olajfogyasztás szempontjából kritikus helyeken, így a gyűrűzónában és a szelepeken.
  • Számottevően megnövelheti az olajfogyasztást a tömítések elhasználtsága. Ezért az olajleeresztő csavar, a szelepfedél és a vezérműfedél tömítéseit, valamint a szelepszárat és a főtengely szimmeringeket is időről-időre át kell vizsgálni az időszakos szervizeltetetés során.

A korszerű motorolajok egymással elegyednek, de a keverés nem célszerű. A motorolajok kismértékű keveredése semmiféle problémát nem okoz. Például, ha szakszerűen végrehajtott olajcsere alkalmával más típusú motorolajra térünk át, néhány csepp az előző töltetből mindig a motorban marad, ami nem jelent gondot.